În sistemul de învățământ superior, administrațiile universitare, cadrele didactice și cercetătorii consumă mult timp și efort pentru a-și îndeplini obligațiile de raportare a datelor statistice instituționale și individuale.

În prezent, universitățile au obligația să completeze formulare, uneori chiar și de două ori pe an, pentru platformele de culegere de date din învățământul superior ANS și RMU (Registrul Matricol Unic), pentru Institutul Național de Statistică, dar și pentru ARACIS, odată cu evaluările instituționale. 

La acestea se adaugă raportări pentru alte entități care au nevoie de statistici – de exemplu Centrul Naţional de Examinare şi Evaluare sau Banca Mondială -, cu precizarea că în multe cazuri informațiile strânse de acestea se suprapun, deși sesiunile de colectare de date sunt separate. 

Este de menționat că actuala situaţie generează la nivelul universităţilor un efort supradimensionat şi conduce, în condiţiile inexistenţei personalului specializat, la erori şi întârzieri în raportare.

 
Raportări anuale unice, prin intermediul unei platforme unitare

Se impun astfel măsuri de îmbunătățire și eficientizare a operațiunilor, procedurilor și infrastructurii de colectare de date statistice din învățământul superior.

Este motivul pentru care am inițiat propunerea legislativă de completare a Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în sensul instituirii obligației de transmitere a raportărilor instituționale și a raportărilor individuale privind activitatea științifică a personalului didactic și de cercetare, prin intermediul Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior

Aceasta va fi elaborată și întreținută de Ministerul Educației și va conține toate datele solicitate de minister, de organismele consultative ale acestuia, de Institutul Național de Statistică, de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior sau de alte entități ale statului către care universitățile raportează date instituționale. ”Raportările instituționale (…) se vor realiza printr-o raportare anuală unică, prin intermediul Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior”, se arată în proiectul pe care îl susțin în calitate de inițiator. 

Universitățile vor avea acces la datele incluse și la rapoartele realizate de această platformă pentru personalul didactic și de cercetare propriu.

În acest fel vor fi unificate toate platformele de raportare statistică în învățământul superior, măsură care va permite simplificarea și debirocratizarea administrării datelor statistice la nivel de învățământ superior, dublate de o diminuare a resurselor umane, financiare și de timp.

Aviz favorabil în Comisia de Învățământ

Inițiativa legislativă a fost discutată în Comisia de Învățământ a Camerei Deputaților, iar după o amânare a supunerii la vot în ședința din 3 februarie, cinci zile mai târziu a primit avizul favorabil. M-a contrariat poziția Ministerul Educației, care a anunțat că nu susține inițiativa legislativă, deși a precizat că există demersuri de implementare a unei platforme unitare pentru îmbunătățirea procesului de raportare, colectare și vizualizare cu privire la învățământul superior a datelor.

Menționez că acordarea de către Comisia de Învățământ a avizului favorabil a creat premisele adoptării propunerii în cadrul ședinței de plen a Camerei Deputaților, în care se va ține cont de raportul comisiei de specialitate și care are termen pentru dezbatere si vot final pe 29 martie 2022. 

După votul deputaților, propunerea legislativă de înființare a Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior va fi trimisă Senatului, care este camera decizională.


sursă foto: Shafin Al Asad Protic de la Pixabay 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This field is required.

This field is required.