Memorandumul cu 100 de propuneri pentru modernizarea educaţiei secundare, prezentat în Comisia pentru învățământ

Alianța ”O Voce pentru Educație” a fost invitată, luni, la dezbaterea ”Modernizarea educației preuniversitare – măsuri propuse de societatea civilă și mediul privat”, care a avut loc în cadrul Comisiei pentru învățământ din cadrul Camerei Deputaților. Alianța, care reprezintă un grup format din aproximativ 180 organizații, printre care și Coaliția pentru Dezvoltarea României sau UNICEF, și-a susținut memorandumul pentru implementarea programului ”România educată”.

Măsurile care au fost lansate pe 8 iunie 2022 cuprind 100 de propuneri pentru modernizarea educaţiei secundare și se referă la 10 teme stringente de reformă:

(1) Cariera didactică și parcursul profesional al cadrelor didactice,

(2) Management școlar și guvernanța sistemului de educație,

(3) Investiția în educație,

(4) Curriculum,

(5) Evaluarea rezultatelor învățării,

(6) Alfabetizare funcțională,

(7) Educație incluzivă,

(8) Digitalizare,

(9) Învățământ profesional și dual,

(10) Infrastructură.

Cele 100 de propuneri sunt rezultatul unui proces întins pe durata a câteva luni dezbatere și consultare între toți cei care sprijină o amplă acțiune de transformare a educației, astfel încât aceasta să răspundă provocărilor societății actuale. Pentru formularea acestor propuneri, alianța ”O Voce pentru Educație” a avut o serie de consultări și cu reprezentanți ai Ministerului Educației, cu lideri ai sindicatelor din învăţământul preuniversitar, cu asociații ale elevilor şi reprezentanţi ai părinţilor.

Menită să orienteze spre viitor educația din țara noastră, acțiunea are la bază proiectul de țară ”România Educată”, al președintelui Klaus Iohannis.

Ce propune manifestul O Voce pentru Educație

Printre altele, în manifestul privind politicile pentru noua legislație în educație, se propune ca admiterea în cariera didactică să se facă fie pe ruta academică, dinspre teorie spre practică (liceu pedagogic/licență și masterat didactic), fie pe o rută alternativă, dinspre practică spre teorie (studii universitare și programe de formare integrate, cu mentorat, supervizare și conversie profesională rapidă). În ambele variante, certificarea competențelor se va face în centrul de evaluare profesională specializat, în subordinea CJFCARE.

O altă propunere se referă la alegerea directorilor de școli prin concurs, pe baza de competențe de leadership și management școlar, în baza unor profiluri și criterii clar definite (care vor fi diferite pentru rolul de Director General/ Director de Dezvoltare și Director Educational Adjunct).

Se dorește, de asemenea, ca în maximum 3 ani  investiția în educație să ajungă în România la media europeană (raportata la alocarea din PIB) și să se păstreze pe termen lung în corelare cu acest indicator european.

Prin memorandum s-a propus centralizarea datelor privind imobilele aflate în rețeaua școlară din sistemul public din România, pentru a identifica construcțiile, terenurile de sport amenajate și a celorlalte spații exterioare, până la finalul anului 2023, pentru investiții mai eficiente în infrastructură școlară, dar și oferirea, prin noua lege a educației, a unui cadru controlat de autonomie curriculară,
adică un nivel suficient de mare de opționalitate și decizie la nivel de școală.

Toate detaliile despre manifestul alianței ”O Voce pentru Educație” le găsiți pe site-ul ovoce.ro.

Alianța ”O Voce pentru Educație” susține transpunerea obiectivelor din manifest în legea educației prin norme imperative, clare, care să sprijine fără drept de apel punerea în aplicare a măsurilor.