Declarație politică: Educația nu se poate plagia!

România este țara din Europa cu cele mai multe lucrări științifice eliminate din publicații din cauza încălcării normelor de bună conduită în cercetare, raportat la totalul fondurilor alocate cercetării într-o țară. Cel puțin un articol din 1.000 este retras din bazele de date internaționale, ca urmare a identificării plagiatului.

Mai mult, plagiatul are impact și asupra unor terțe persoane, fie că vorbim de autorul inițial al textului plagiat sau de cititorul care studiază lucrarea plagiată, dar și asupra întregului sistem în care plagiatorul funcționează.

În același timp, persoanele care au un verdict de „plagiat”, „reproducerea fără drept“ sau „încălcarea dreptului de autor” (toate aceste verdicte reprezintă, în fapt un furt intelectual), nu au nici o îngrădire în a ocupa o funcție didactică.

Fenomenul plagiatului pune sub semnul întrebării întreaga credibilitate a Educației și Cercetării din România. 

În mod evident un cadru didactic care a plagiat nu poate fi un exemplu pentru generațiile viitoare, dar nici un partener de încredere pentru colegii de catedră sau de proiect.

ART. 293^1 din Legea Educației Naționale nr. 1/2011 actualizată 2022 prevede că: „Nu pot ocupa o funcție didactică persoanele condamnate penal definitiv pentru infracțiuni contra persoanei săvârșite cu intenție în împrejurări legate de exercitarea profesiei, până la intervenirea unei situații care înlătură consecințele condamnării.”

Consider că este necesară completarea articolului 293^1 cu nou aliniat, prin care vom asigura caracterul etic și de model al cadrului didactic pentru studenți dar și integritatea instituțiilor de studii superioare din România.

Conținutul noului aliniat este următorul: 


„Nu pot ocupa funcții didactice, de cercetare sau de conducere în învățământul superior acreditat sau autorizat persoanele care au un verdict sau sentință definitivă de plagiat, reproducere fără drept sau încălcare a drepturilor de autor emise de organele în drept”.


Prin introducerea acest aliniat, se elimină unul din principalele motive care stau la baza plagiatului și anume promovarea în funcție în sistemul de învățământ universitar.

 

Dobândirea titlurilor didactice de asistent, lector, conferențiar și profesor universitar, la care se adaugă și abilitarea de a conduce doctorate, toate aceste etape impun un număr de publicații științifice, participări la conferințe, prezență internațională în domeniu.  Doctoratul devine obligatoriu de la nivelul de asistent.

Pe cale de consecință, adăugarea acestui aliniat în Legea Educației Naționale 1/2011 va determina o scădere a numărului de plagiate, având în vedere că un verdict de plagiat va duce la pierderea postului ocupat.

De asemenea, pe termen mediu, acest articol va permite o relativă asanare internă a universitățile care vor putea elibera posturile ocupate în baza unor lucrări de plagiat și le vor putea scoate la concurs pentru candidați onești care să aducă un nou suflu și care sunt predispuși utilizării metodelor moderne de predare, adaptate nevoilor generației actuale. 

În plus, pe termen lung, această modificare va duce la creșterea credibilității universităților românești, o mai bună pregătire a studenților și o adaptare mai bună la piața locurilor de muncă a absolvenților.

Vă mulțumesc,

Deputat Vasile-Aurel Căuș