Conform unei statistici publicate recent de Banca Mondială, educaţia din România se află în situaţia absurdă de a avea, pe de o parte, 50% dintre elevi analfabeţi funcţionali – copiii care nu înţeleg ce citesc sau nu pot face calcule simple – şi în acelaşi timp 53% dintre ei sunt elevi cu bursă de merit.
Dacă în 2020, potrivit Ministerului Educaţiei, peste 100.000 de elevi aveau media mai mare de 8.50, în 2021, peste 700.000 de elevi s-ar fi încadrat pentru acordarea unei burse de merit. Probabil această creştere a mediilor se poate explica prin situaţia pandemică şi evaluările care au trebuit să se desfăşoare online, sistem inedit pentru majoritatea.
Această situaţie readuce în atenţia publică o realitate larg cunoscută şi acceptată – aceea că o notă mică la o şcoală bună este uneori mai valoroasă decât o notă mare la o şcoală mai slabă.
Această situaţie trebuie schimbată dacă vrem să avem o evaluare corectă şi sănătoasă a elevilor. Evaluarea nu trebuie să fie subiectivă, ci bazată pe un set de descriptori, în care elevul trebuie să se înscrie pentru fiecare notă obţinută. O astfel de evaluare, uniformă şi transparentă, va ajuta atât în ceea ce priveşte admiterea la facultate, cât şi în orientarea eficientă în carieră pentru elevi.
Cu cât suntem mai sinceri cu copiii noştri în fiecare etapă a vieţii lor, aceştia îşi vor putea da seama în ce domenii excelează şi în ce domenii au lipsuri.
Lipsurile se pot corecta, iar domeniile în care performează trebuie să fie cele în care fiecare elev să îşi poată atinge potenţialul maxim.
Vă rog, astfel, să pornim o dezbatere despre sistemul de evaluare, modul în care oferim feedback copiilor încă din primii ani de şcoală şi orientarea lor în carieră. Să putem alimenta fiecare pasiune a lor şi să îi ajutăm să înţeleagă în ce zone au rezultate superioare şi de ce, iar apoi să aleagă cel mai bun parcurs academic sau profesional în viaţă.
Conform unui exemplu care circulă de multă vreme deja pe mediile de socializare, dacă judecăm un peşte după abilitatea sa de a se căţăra într-un copac, acesta va crede toată viaţa sa că este incompetent. Trebuie să creăm un sistem de evaluare uniform ca nivel de cerinţe pentru o anumită notă, dar care să fie destul de flexibil, astfel încât să ofere fiecărui copil oportunitatea de a studia acele discipline în care abilităţile native excelează, pentru a putea ajunge, cum ziceam mai devreme, să îşi împlinească potenţialul.
Să nu uităm că viitorul naţiunii noastre va fi guvernat de tinerii şi copiii de azi, care merită, aşadar, întreaga noastră atenţie şi tot sprijinul nostru.
sursă foto: Wokandapix de pe Pixabay.com