Dezbaterea națională privind proiectele de legi ale Educației

Brasov, august 2022

Organizația județeană Brașov a Partidului Național Liberal a găzduit, sâmbătă, 20 august, dezbaterea națională privind proiectele de legi ale Educației – Legea învăţământului preuniversitar şi Legea învăţământului superior, pe care PNL și-a propus să le implementeze începând cu anul 2023. A fost un eveniment care a marcat finalul unui maraton de dezbateri susținute în ultimele trei săptămâni în fiecare județ – demers organizat de PNL, care și-a asumat politic proiectul de țară al administrației prezidențiale, România Educată.

Am fost prezent la acest eveniment împreună cu colegul meu din PNL, senatorul Adrian Hatos. Temele principale au fost prezentate de echipa de la Ministerul Educației formată din ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, Ioana Lazăr – secretar general Ministerul Educației, cea care s-a ocupat de întocmirea ambelor proiecte de lege, secretarii de stat Sorin Ion – expert în reţeaua şcolară şi în învăţământul preuniversitar, Gigel Paraschiv – responsabil cu învăţământul superior, şi Bogdan Cristescu – cel care se ocupă de examenele naţionale de Evaluare şi Bacalaureat.

Alături de noi au fost europarlamentarii Dan Ștefan Motreanu – prim-vicepreședinte al Partidului Național Liberal, deputatul Marilen Gabriel Pirtea – președinte al Comisiei Naționale de Educație a PNL, colegi parlamentari şi reprezentanţi ai mediului preuniversitar şi universitar din întreaga ţară.

Discuții pe tema principalelor idei de reformă

În cadrul dezbaterii de la Brașov au fost ”prinse” principalele idei de reformă din proiectele de legi ale Educației. Astfel, în privința învățământului superior, s-a făcut referire la faptul că universitățile vor fi  cele care vor acorda atât titlurile de doctor, cât și cele de abilitare și vor răspunde de acest lucru.

S-a discutat, de asemenea, despre introducerea sistemului de învățământ dual la nivel de studii superioare, prin care pregătirea studenților este asigurată atât de universitate, cât și de agenții economici care se implică direct, la nivel educațional și financiar, în susținerea studentului pentru obținerea diplomei.

Astfel, facultatea oferă cursurile și laboratoarele, iar companiile asigură practica și pregătirea alături de specialiști, precum și plata unor burse și acoperirea unor cheltuieli legate de pregătirea studenților.

Au fost discutate și propunerile legate de comisiile de etică, care vor prelua o parte din atribuțiile CNATDCU. Acest organism va fi reorganizat și își va menține atribuțiile de reglementare a criteriilor necesare pentru dobândirea titlurilor științifice. 

Legile Educației, ajustate cu propunerile făcute în cadrul dezbaterilor naționale

Cele două proiecte de lege anunțate de Ministerul Educației au fost publicate în consultare publică, în luna iulie 2022, pe site-ul edu.ro, la un an de la publicarea raportului România educată.

Legile în proiect au fost în consultare până pe 24 august, timp în care cei interesați au putut veni cu opinii și propuneri. Interesul față de aceste documente legislative este unul major, dovadă fiind faptul că în primele 10 zile de la lansarea proiectelor legilor Educaţiei în consultare, Ministerul Educației a primit aproape 500 de propuneri.

După această etapă propunerile legislative vor fi ajustate și în funcție de propunerile rezultate în urma celor peste 60 de dezbateri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ. Ministerul Educației a transmis deja că și-ar dori ca aceste legi să fie adoptate până la sfârșitul anului. Senatul este cameră decizională în acest caz.


sursă foto: Sursa foto PNL – Adrian Ioan Veştea