O dezbatere despre stagii, ca o metodă de inserție profesională utilă

 

Practică, ucenicie și stagiatură – acestea au fost subiectele principale ale întâlnirii online dedicată lansării Ghidului stagiilor de practică CCIFER (Camera Franceză de Comerț și Industrie în România), desfășurată pe 11 mai 2022. Am participat la această masă rotundă în calitate de vicepreședinte al Comisiei pentru învățămât din Camera Deputaților, alături de parteneri și decidenți implicați în acest proiect.

Am dezbătut despre cum pot fi stagiile o metodă de inserție profesională utilă alături de Nicolae Istudor, rector al Academiei de Studii Economice, Adriana Record, director executiv al CCIFER, Gigel Paraschiv – secretar de stat în Ministerul Educației sau Oana Silvia Țoiu, președintele Comisiei pentru tineret și sport din Camera Deputaților.

Cu această ocazie am constatat un consens al participanților în ceea ce privește problemele cu care se confruntă la ora actuală sistemul de învățământ, în intenția de a dezvolta componenta practică a educației.

Pe de o parte, e vorba despre necorelarea dintre Legea nr. 258/2007 privind practica elevilor și studenților și cea a internship-ului (Legea nr. 176/2018). Pe de altă parte, se observă reticența principalilor parteneri (instituții de învățământ vs agenți economici), generate de faptul ca fiecare dintre ei se considera actor principal în acest context.

Cele de mai sus reprezintă, până la urmă, un paradox. Aceasta pentru că atât sistemul de învățământ, cât și mediul economic își doresc același lucru: absolvenți cât mai bine pregătiți pentru meseriile sau posturile pe care urmează să le ocupe.

Înclin să cred că o parte a problemei va fi rezolvată odată cu armonizarea legislativă, precum și cu dezvoltarea unui sistem de sprijin fiscal care să ajute agenții economici, fără a face un scop în sine din încheierea de contracte de ucenicie sau stagiatură.

DOCUMENT – CCIFER – Ghidul stagiilor de practică

sursă foto: Manfred Steger  de la  Pixabay